بازگشت

زمان مطالعه : ۱ دقیقه و ۴۷ ثانیه

رگرسیون چندکی (Quantile Regression) چیست؟

312.JPG

آنچه می‌خوانید :


رگرسیون چندکی یا کوانتایل (Quantile Regression) ابزاری باارزش برای تحلیل رابطه بین متغیرهاست، به ویژه زمانی که داده­ها به طور یکنواخت توزیع نشده ­اند یا مقادیر پرت وجود دارد. برخلاف رگرسیون خطی سنتی که فقط بر روی میانگین متمرکز است، رگرسیون چندکی به ما این امکان را می­دهد تا نقاط مختلف در توزیع متغیر هدف را پیش­بینی کنیم.

 رگرسیون چندکی در علوم پزشکی کاربرد فراوان دارد و در تحقیقات متعددی در علوم پزشکی از این روش استفاده شده است. هدف اصلی از بکارگیری رگرسیون چندکی، ارائه مدلی است که امکان دخالت متغیرهای مستقل، نه تنها در مرکز داده ها ، بلکه در تمام قسمت های توزیع به ویژه در دنباله های ابتدایی و انتهایی را فراهم کند. در واقع بدون محدودیت ها و مفروضات رگرسیون خطی، مدلی را می توان ارائه کرد که نسبت به داده های پرت استوارتر بوده و حتی اگر فرض ناهمسانی واریانس ها نیز وجود داشته باشد، این مدل برآورد مناسبی از ضرایب رگرسیون را ارائه خواهد کرد. در رگرسیون خطی با مینیمم کردن مجموع مربعات باقیمانده ها برآورد پارامترها حصول می گردید. در حالی که در رگرسیون چندکی ، از مینیمم کردن نامتقارن قدر مطلق موزون باقیمانده ها برای برآورد پارامترهای مدل استفاده می شود.


چالش­ها:

  • در مقایسه با رگرسیون خطی، رگرسیون چندکی به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد و ممکن است تفسیر نتایج آن برای غیرمتخصصان سخت­تر باشد.
  • ممکن است به اندازه­های نمونه بزرگتری برای دستیابی به تخمین­های پایدار و قابل اعتمادترِ چندک­ها نیاز باشد، به ویژه برای صدک­های ابتدایی و انتهایی.
  • اگر به تکنیک­های رگرسیون سنتی عادت داشته باشید ممکن است نتایج مدل کمتر برایتان شهودی باشد که این امر می­تواند سهولت ارتباط برقرار کردن شما با این مدل رگرسیونی را محدود کند.


مزایا:

  • رگرسیون کوانتایل به کاوش روندها در کوانتایل­های مختلف کمک می­کند و تصویر جزئی­تری از داده­های شما ارائه می­دهد.
  • این روش برای داده­های غیرنرمال بسیار موثر و مفید است، به ویژه زمانی که مقادیر پرت یا دنباله ­های (دم­های) سنگین در داده­ها وجود دارد.
  • برای شرایطی که مقادیر منتهی­الیه (ابتدا و انتهای طیف­ داده­ها) یا صدک­های مختلف به همان اندازه روند مرکزی مهم هستند، ایده­آل است.


چگونه رگرسیون کوانتایل را در عمل انجام بدهیم:

R: از بسته quantreg برای انجام رگرسیون کوانتایل استفاده کنید. تابع rq() به شما این امکان را می­دهد کوانتایل­های مورد علاقه خود را مشخص کنید.

Python: در این زبان برنامه نویسی،statsmodels رگرسیون کوانتایل را با تابع QuantReg() برای تجزیه و تحلیل صدک­های مختلف داده­های شما فراهم می­کند.


شما میتوانید برای تحلیل داده های خود، مشاوره آماری با ما در تماس باشید.

https://dr-amirkasaeian.com/



مقالات پیشنهادی

vgsg4-front%20-%20Copy.png
کارگاه جامع آموزش نرم افزار Stata